وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران:

پژوهش، فناوری و نوآوری، کلید افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه پژوهش، فناوری و نوآوری می تواند کلید افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی شود، افزود: همچنین پژوهش می تواند منجر به بهبود عملکرد اقتصادی و به دنبال آن رشد و ترقی جامعه و مردم در هر کشوری باشد.

به گزارش وبدا، دکتر مسعود ناصری پور در گردهمایی مدیران فناوری و روسای مراکز رشد فناوری سلامت دانشگاه های علوم پزشکی با اشاره به گسترش دانش و فناوری در جهان، اظهار داشت: تعیین جایگاه و قدرت کشورها با جایگاه دانش، فناوری و اقتصاد مبتنی بر آنها تعیین می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه پژوهش، فناوری و نوآوری می تواند کلید افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی شود، افزود: همچنین پژوهش می تواند منجر به بهبود عملکرد اقتصادی و به دنبال آن رشد و ترقی جامعه و مردم در هر کشوری باشد.

دکتر ناصری پور، موفقیت آینده دانشگاه ها را وابسته به توان پاسخگویی آنها در مقابل تغییر و تحولات دانست و گفت: به منظور شناخت و تامین نیازهای آینده، لازم است تا رهبران و سیاستگذاران دانشگاه ها تغییرات عمیق و وسیعی در رسالت ها و اهداف خود ایجاد کنند و دانشگاه ها را با شیوه های کاملا نو و متفاوت از گذشته اداره کنند تا امکان بقا و رشد دانشگاه ها میسر شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد تغییر و تحول اساسی و زیربنایی در تمام ابعاد و ارکان بزرگترین سیستم های آموزشی، امری حیاتی و ازمباحث مهم دنیای امروز است، تصریح کرد: ایجاد تحول و دگرگونی در نظام های آموزش عالی و دانشگاه ها به عنوان یک ضرورت حیاتی در مسیر توسعه از یک سو نیازمند مطالعه جامع مبانی نظری و از سوی دیگر مستلزم شناسایی دقیق تنگناها، محدودیت ها، نقاط قوت و ضعف و تهدید ها و فرصت های موجود است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: در اقتصادی که تمام درآمد آن از محل خام فروشی نفت، تامین می شود، صحبت از اقتصاد دانش بنیان، امری غیر منطقی و غیر اصولی تلقی می شود، چراکه در این کشورها ساختارهای دولت براساس مدیریت دانش نیست و به همین دلیل پیشرفت دور از دسترس می شود.

دکتر ناصری پور در ادامه بر لزوم جهت گیری کلی برنامه های دانشگاه ها و حرکت به سوی دانشگاه های هزاره سوم، تاکید کرد و اظهار داشت: همچنین باید معتقد باشیم که تبدیل علم به فناوری و تجاری سازی آنها و کارآفرینی و خلق سرمایه، ارزش محسوب می شود و روش مناسبی برای گذر از نسل دوم به نسل سوم دانشگاه ها است.

وی در ادامه تغییر پارادایم از آموزشی به یادگیری در دانشگاه ها و مراکز آموزشی ضروری دانست و بیان کرد: به منظور ارتقای قابلیت ها و توانایی های فراگیران، اساسی ترین نیاز امروز، تغییر پارادایم از آموزش به یادگیری است، چراکه در حال حاضر دانشجویان فقط دریافت کننده اطلاعات هستند، در حالی که انتظار می رود دانش خود را وسعت دهند و از آن فعالانه استفاده کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: باید به دانشجویان اجازه دهیم که هر جا لازم و مناسب است بتوانند برخی روش ها، هنجارها و ضوابط را کنار بگذارند و روش های جدید را پیشنهاد داده و بیازمایند.

وی در پایان با بیان اینکه نوآوری یکی از عوامل موثر در تغییرات فرهنگی است، خاطرنشان کرد: باید به خلق ایده ها سرعت دهیم و فرآیندی ایجاد کنیم که فاصله بین ایده تا خلق کوتاه شود. همچنین با کاهش موانع بوروکراتیک، مرکزی برای رشد فرصت ها و خدمات مورد نیاز در این خصوص را فراهم کند./203

نسخه چاپي ارسال به دوست

پنج شنبه ٢١ تير ١٣٩٧ - ١٢:٤٦ / شماره خبر: ١٧٨٦٦٨ / تعداد نمايش: 269

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج