وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

توصیه های نوروزی طب ایرانی


مکرر پرسیده میشود چه توصیه ها و دستوراتی را خوب است در ایام نوروز رعایت کنیم تا سلامت بمانیم، بر آن شده ایم هفت نکته سلامت بخش از دیدگاه طب ایرانی را با شما درمیان بگذاریم:

1.       سال تحویل: یک نگاهی به سال گذشته بیندازید چه اتفاقاتی برای بدنتان افتاده است؟ چاق تر شده اید؟! لاغر تر شده اید؟! تنفس خوب است؟! فعالیت های روزانه راحت انجام میشود؟! اجابت مزاج و دفع ادرار و مدفوع راحت و بدون مشکل انجام میشود؟!  چه بیماری هایی پیدا شد؟!کدام بیماری ها خوب شد؟! برای کدام ها باید برای سال بعد برنامه ریزی کنیم؟!  همه را روی کاغذ بیاوریم و از خدا برای رفع آن ها و سلامتی بیشتر کمک بگیریم. بعد از خدا متخصصان طب سنتی و سلامتکده های طب سنتی هم مکان های مناسبی برای یکبار بازدید در سال بعد هستند. در سلامتکده های طب سنتی فقط بیماران مراجعه نمیکنند بلکه انسان های سالم نیز برای سالم می توانند از خدمات این سلامتکده ها بهره مند شوند.

2.       نوروز روز نو: توجه به نو شدن زمان و آغاز فصل طراوت باید با نو شدن رفتارها و کنار گذاشتن عادات غلط توام باشد. بیایید یک قدم برای سلامتی به جلو برداریم. بیایید امسال یک عادت سلامت بخش را در زندگی خود نهادینه کنیم.

این عادت میتواند توجه  هر روزه  به مبدا خلقت و سلامت، و کمک گرفتن از طبیب ازلی باشد. همچنین می توانید برای توصیه های کلی سلامت بخش راه کارهای جزئی بیابید. مثلاً می توان برای افزایش فعالیت روزانه قبل از رسیدن به مقصد (مثلا یک ایستگاه زودتر ) پیاده شده و باقی مسیر را پیاده بروید. نخریدن نوشابه های گازدار و بجای آن مصرف شربت سکنجبین یا شربت آبلیمو نیز میتواند از این قدم ها باشد. همچنین استفاده از چای بدون طعم دهند های مصنوعی،  جایگزین کردن دمنوش های گیاهی، کمتر کشیدن روزی یک نخ سیگار برای سیگاری ها و یا مصرف سبزی خوردن به جای ماست و ترشی و سالاد همراه غذا می تواند از این گزینه ها باشد. این قدم ها باید برای شما قابل انجام بوده و خیلی ایده آل گرایانه و دشوار نباشد و برای انجام آن باید مصر و مصمم باشید.

در ادامه میتوانید هر فصل یا هرماه یا حتی اگر از اعتماد به نفس بالایی برخوردارید هر هفته و هر روز یک قدم دیگر به سمت سلامتی بردارید

3.      عید دیدنی: همیشه در عید برای احوالپرسی اقوام و دوستان به آنها سر میزنیم اما بیایید احوالپرسی را محدود به این ها نکنیم، بد نیست در عید امسال یک سری عید دیدنی برویم احوال فرزندانمان همسرمان پدرمادرمان را بپرسیم، منتها از لحاظ سلامتی. به چهره ها دقت کنید. خیلی کدر، زرد رنگ، یا رنگ پریده نشده اند؟ جایی از بدنشان درد نمیکند.؟ سلامت غذا میخورند، عادات سلامت بخش نظیر فعالیت روزانه مناسب، خواب شب مناسب، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، تغذیه به دور از غذاهای مانده و سرخ شده و درهم برهم دارند یا نه؟ اصلا یکسری عید دیدنی بیاییم خانه بدن خودمان احوال پوستمان را بپرسیم، بشنویم قلبمان چه میگوید، برنامه ای برای ویزیت یک دندانپزشک برای دندانهایمان بگذاریم از یک متخصص طب سنتی شش ضرورت سلامتی را بیاموزیم و ...

4.       بخور، نخورها: ما که هر چه بگوییم زیاد و درهم برهم نباید خورد این دایی ها،  عموها، خاله ها و عمه ها نمیگذارند. پس بیایید یک قرار بگذاریم همه جا همه چیز برداریم آجیل، میوه، شیرینی و هرچه که دلتان میخواهد ولی فقط یکی را بخورید. مثلا منزل خاله آجیلتان را بخورید منزل عمو  میوه را و منزل دایی شیرینی را و ...

البته در شیرینی ها؛ شیرینی های ساده مثل نخودچی یا برنجی گزینه های بهتری هستند شاید خوب باشد اگر اضافه وزن دارید کلا میوه، آجیل را جایگزین شیرینی کنید.

ضمنا حذف وعده ناهار و غنی تر کردن وعده صبحانه توصیه همیشگی ما در ایام نوروز است. اگر احساس پری می کنید یک وعده در میان غذا بخورید. مثلاً اگر ناهار خوردید شب شام نخورید.

 اگر مشکل معده و سوءهاضمه دارید سعی بکنید آب و مایعات همراه غذا نخورید. کبابها غذای مناسبی برای شما هستند اما غذاهای سرخ شده در روغن  و مصرف سبزیجات و میوه جات خیلی برای شما مناسب نیست. در میوه ها سیب و موز برای این دسته بیماران مناسب تر است.

اگر دیابت دارید دمنوش گزنه و سبزیجات پخته نظیر هویج، کلم، زیتون، جو و کرفس و شنبلیله برای شما مناسب اند.

فشار خونی ها گریپ فروت را می شناسند اما شاید ندانند که مصرف همزمان آن با داروهای فشار ممکن است آنها را به شوک ببرد. پس مراقب باشید و چای ترش (رز چینی) را هم فراموش نکنید.

برای افسرده ها هم دمنوش بادرنجبویه و فالوده سیب و زعفران می تواند کارساز باشد.

5.       عیدی: یک پیشنهاد این است که همراه عیدی به فرزندانتان یک گلدان گل کوچک هدیه بدید. هر روز از او بخواهید که به آن نگاه کند و آن را آب دهد. اینطور هم به سلامت روحی او کمک کردید و هم علاقه به طبیعت را در او زنده نگه داشته اید.

6.       سیزده بدر: کجا برویم؟ مهم نیست کجا می روید. مهم این است که از این روز حتی اگر جایی نرفته اید بتوانید لذت ببرید حتی اگر در ترافیک خروج از شهر یا ورود به شهر قرار گیرید. مهم این است که علی رغم همه کمبود ها و غرغر ها بتوانید شاد  باشید و دیگران را شاد کنید. تعادل اعراض نفسانیه یعنی کنترل خشم، ناراحتی، شادی و ... یکی از مهمترین اصول حفظ تندرستی طب ایرانی است و این روز یکی از روزهای مناسب برای این تعاادل.

7.       هر رو ز و هر هفته یک عید: 14 فروردین را شروع ماراتون نفس گیر تا سال بعد و یک سال کار خسته کننده نبینید. شما احتیاج دارید روز خود را به 4 قسمت تقسیم کنید. یک قسمت کار، یک قسمت استراحت، یک قسمت عبادت، و یک قسمت تفریح و بدانید که سه قسمت اول وابسته به قسمت آخر هستند. پس هر روز ساعاتی را به تفریح اختصاص دهید و هر هفته  نیز در آخر هفته ها برنامه تفریحات ساده و سالم داشته باشید تا روح پرنشاط و بدن سالم ابزار پرواز دائمی شما به سمت سلامت و کمال باشد.

نسخه چاپي ارسال به دوست

چهارشنبه ٢٦ اسفند ١٣٩٤ - ٠٩:٥٠ / شماره خبر: ١٤٢١٧٥ / تعداد نمايش: 2539

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج