وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

عضو کمیته بیمه سلامت:

نظام سلامت نباید به منابع زودگذر و پر ریسک مثل قیمت نفت متصل باشد

عضو کمیته بیمه سلامت، گفت: عوارض بر کالاهای آسیب رسان به سلامت و مالیات بر ارزش افزوده یکی از منابع پایدار برای نظام ‏سلامت محسوب می‌شوند.
به گزارش وبدا به نقل از پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، دکتر حمیدرضا صفی خانی با اشاره به اهمیت مدیریت منابع و مصارف در نظام سلامت، اظهار داشت: اولین ‏چیزی که در این راستا مهم است اینکه نظام سلامت منابع خود را چطور باید کسب کند که پایدار باشد و به منابع زودگذر متصل ‏نباشد. به همین علت نظام‌های سلامت اصولا منابع خود را به مالیات و عوارض متصل می‌کنند. این در حالی است که منابع نظام ‏سلامت را نباید به منابع زودگذر و پرریسک مثل قیمت نفت متصل کرد.
 وی افزود: عوارض بر کالاهای آسیب رسان به سلامت و مالیات بر ارزش افزوده یکی از منابع پایدار برای نظام سلامت محسوب ‏می‌شوند.
 قائم مقام معاونت برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: نظام‌های سلامت معمولا این منابع را با هدف پایداری و ‏همبستگی اجتماعی جذب می‌کنند. منظور از همبستگی اجتماعی به معنی شکل‌گیری یارانه متقاطع بین مردم است. یعنی اولا باید جریان نقدینگی بین مردم و دولت عادلانه تقسیم شود و دوما مردم به جای اینکه موقع بیماری حق بیمه بپردازند، باید در یک بازه زمانی ‏طولانی کم کم حق بیمه یا مالیات پرداخت کنند.    
 عضو کمیته بیمه سلامت با بیان اینکه مردم با گروه‌های درآمدی متفاوت باید پرداخت عادلانه داشته باشند، اظهار داشت: یعنی هر ‏شخصی که درآمد بیشتری دارد باید پرداخت بیشتری داشته باشد. این موارد از ارزش‌های بنیادین نظام پرداخت عادلانه است. وقتی یارانه ‏متقاطع شکل بگیرد، همبستگی ایجاد می‌شود.
 دکتر صفی خانی تاکید کرد: باید توجه کنیم که ایجاد انباشت پول منجر به ورود افراد کم درآمد و پر درآمد به یک صندوق بزرگ و بهره‌مندی ‏مبتنی بر نیاز سلامتی شود.
 وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره هزینه‌ها نیز با سه عنصر تعداد خدمت، قیمت هر واحد خدمت و فرآیندها و نظام پرداخت کشور مواجه هستیم ‏که هر کدام از این موارد می‌تواند معادلات هزینه‌ای نظام سلامت را تحت تاثیر قرار دهد. یعنی اگر تواتر خدمات بالا برود، هزینه ‏ایجاد می‌شود. ممکن است خدمات ارزان داشته باشیم، اما تواتر آن بالا باشد. شیوه خرید خدمت نیز در بحث هزینه‌ها تعیین کننده است و شامل مواردی مثل ‏اینکه خدمت را از چه کسی، با چه قیمتی، در چه مکان‌هایی و در چه ساختارهایی خریداری می شود. در واقع وقتی بحث خرید ‏راهبردی مطرح می‌شود، باید به تمام این سوالات پاسخ داده شود.

نسخه چاپي ارسال به دوست

سه شنبه ٢٠ شهريور ١٣٩٧ - ١٠:١٣ / شماره خبر: ١٨٠٩٩٠ / تعداد نمايش: 231

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج